سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیشگیری از تکرار بیماری فیشر مقعدی

 

روش های پیشگیری از تکرار بیماری فیشر مقعدی 

تکرار بیماری فیشر (شقاق) مقعد بستگی به درمان و پیشگیری علت بیماری دارد. اگر علت بروز فیشر مقعدی مشخص شود، درمان و پیشگیری عود بیماری راحت است. فیشر مقعد اگر درمان نشود یا بعد درمان دوباره تکرار شود، منجر به بیماری سرطان روده می شود. پس بعد از درمان فیشر، مواظب عود بیماری باشید.

علت بیماری فیشر مقعدی

  1. یبوست شدید طولانی و فشار آمدن به مقعد
  2. اسهال طولانی
  3. خشک کردن مقعد با دستمال نامناسب زبر
  4. رابطه جنسی مقعدی و بیماری های مقاربتی
  5. تنگ بودن عضله مقعد
  6. بارداری و زایمان طبیعی سخت
  7. سرطان روده
  8. التهاب روده
  9. بیماری کرون
  10. خاراندن بیش از حد مقعد بر اثر انگل روده ای و کرم مقعد

روش های پیشگیری از تکرار بیماری فیشر مقعد

1.دفع مدفوع خشک :

یکی از علت های مهم بروز بیماری فیشر مقعدی دفع مدفوع خشک است. پس از بهبود کامل بیماری فیشر مقعدی، عادات غذائی یتان را اصلاح کنید و از بروز یبوست جلوگیری کنید.

2.رطوبت

وجود رطوبت در ناحیه ی مقعدی عفونت های باکتریایی و بیماری های مقعدی را افزایش می دهد. پس از شستشو مقعدتان، از دستمال های توالت مخصوص برای خشک کردن مقعدتان استفاده کنید. از لباس های زیر گشاد با جنس پنبه ای استفاده کنید. درجاهای مرطوب هرگز ننشینید.

3.مواد غذائی حاوی فیبر

پس از معالجه بیماری فیشر مقعدی، استفاده از مواد غذائی حاوی فیبر (سبزی‌ ها و میوه ها) در پیشگیری از عود بیماری فیشر مقعدی بسیار مفید است. به طور مثال عدس حاوی مقدار زیادی فیبر بوده و برای درمان شقاقبهترین گزینه است. روزانه سعی کنید از عدس بین مواد غذایی‌ تان استفاده کنید. توجه داشته باشید مصرف مواد غذائی فیبردار برای معالجه و پیشگیری از تکرار بیماری مهم است.

4.ورزش سبک

برای داشتن دستگاه گوارش سالم و جلوگیری از تکرار بیماری فیشر مقعدی، ورزش سبک به صورت منظم انجام دهید.

5.کاهش وزن

وزن خودتان را کم کنید. از فشار آمدن زیاد روی مقعدتان جلوگیری کنید. هرگز نگذارید مدفوع تان سفت شود. برای جلوگیری از فشار آمدن موقع دفع مرفوع روی مقعدتان سعی کنید از توالت های ایرانی استفاده کنید. هنگام نیاز به دفع مدفوع سریعتر انجام دهید (به توالت بروید). در غیر این صورت مدفوع داخل روده خشک می شود.

6.روغن های گیاهی سالم و طبیعی

به جای استفاده از روغن های شیمیائی برای پخت و پز غذایتان از روغن های گیاهی سالم و طبیعی مانند روغن زیتون و روغن حیوانی استفاده کنید. استفاده از این روغن ها روده و مدفوع را نرم کرده و از عود بیماری فیشر مقعدی جلوگیری می کند.

7.درمان و بهبود سرطان

یکی از علت های بروز بیماری فیشر مقعدی سرطان روده است. لازم ذکر است که پس از اتمام شیمی درمانی و بهبود سرطان فیشر مقعدی نیز کاملاً خوب می شود.

8.ملین های طبیعی

یکی دیگر از راه های مناسب برای جلوگیری از تکرار بیماری استفاده از ملین های طبیعی است.

9.داشتن تحرک کافی

هرگز به مدت طولانی ننشینید به خصوص اگر اضافه ورز داشته باشید. سعی کنید موقع نشستن از بالش های کوچک نرم استفاده کنید و بعد از یک ساعت نشستن راه بروید.